Vanaf 16 oktober 2025 worden automobilisten op de A1 tussen Parijs en Lille beboet als ze zonder passagier op de carpoolstrook rijden. De gewenningsperiode is voorbij: de Franse politie gaat streng handhaven met boetes vanaf €135. Deze regel geldt ook voor Nederlandse vakantiegangers.
Wat is een carpoolstrook in Frankrijk?
Een carpoolstrook (voie covoiturage) is een speciale rijstrook voor auto’s met minstens twee inzittenden. De strook herken je aan het witte ruit-symbool (het ‘wybertje’) boven de weg. Ook sommige elektrische auto’s en taxi’s mogen er gebruik van maken.
De carpoolstrook op de A1, tussen Dourges en Seclin, werd in 2023 ingevoerd om files te verminderen en schoner rijden te stimuleren. Dat laatste is iets wat ze in en rondom Parijs hoog in het vaandel hebben staan. Zo werden er al eerder maatregelen genomen ter verbetering van de luchtkwaliteit door de invoering van milieuzones in Parijs en omliggende plaatsen.
Tot nu toe bleef foutief gebruik van de carpoolstrook onbestraft, maar daar komt nu een einde aan voor dagelijks zo'n 100.000 gebruikers op de 13 kilometer lange weg.
👉 Lees ook: Carpoolstrook in Frankrijk – wat betekent dat witte wybertje?
Boetes en controles op carpoolstroken
Vanaf oktober worden bestuurders gecontroleerd met een slimme videoradar. Dit systeem gebruikt infraroodtechnologie om te tellen hoeveel mensen in de auto zitten. Zo worden ook buitenlandse automobilisten gecontroleerd. Dit gebeurde al op carpoolstroken rondom Lyon, Grenoble en Bordeaux.
Belangrijke regels:
- De strook is alleen actief tijdens de spits, gemiddeld drie uur per dag.
- Bij activatie geldt een maximumsnelheid van 70 km/u.
- Rijden zonder passagier of te hard rijden betekent een verkeersboete van minimaal €135
👉 Heb jij wel eens een Franse verkeersboete ontvangen? Lees dan wat je zeker moet weten bij een Franse verkeersboete
Waarom deze maatregel?
Volgens de Franse wegautoriteiten rijdt momenteel 49% van de bestuurders alleen over de carpoolstrook en overschrijdt 45% de snelheidslimiet. De boetes moeten het gebruik eerlijker en veiliger maken en de doorstroming verbeteren voor dagelijks zo'n 100.000 weggebruikers.
Omstreden carpoolstrook in Frankrijk
Ook in Parijs is de invoering van carpoolstroken niet zonder discussie verlopen. Het stadsbestuur wilde voor de Olympische Spelen van 2024 een speciale rijstrook reserveren voor atleten, personeel en organisatie. Na afloop van de Spelen werd een deel van deze rijstrook, ruim 35 kilometer lang, omgevormd tot carpoolstrook.
Ondanks dat de inwoners van Parijs hier in april 2023 tegen stemden, ging het plan toch door. Sinds 3 maart 2025 is de strook officieel in gebruik, voorlopig als proef. Ze is toegankelijk voor carpoolers, taxis, openbaar vervoer, hulpdiensten en houders van een mobiliteitskaart. De maatregel moet carpoolen stimuleren en de luchtvervuiling terugdringen. Cijfers tonen aan dat van de 1,2 miljoen dagelijkse weggebruikers van de Parijse ringweg, 82% alleen rijdt.
👉 Bezoek jij Parijs? lees dan onze parkeertips voor Parijs
Tips voor Nederlandse automobilisten
- Let op het wybertje-bord: alleen gebruiken met meerdere inzittenden.
- Controleer de snelheidslimiet (70 km/u) bij activatie van de strook.
- Rijd niet alleen op dit traject – ook toeristen worden beboet.
Vanaf 16 oktober 2025 is het gedaan met waarschuwen. De carpoolstrook op de A1 Parijs–Lille wordt actief beboet met behulp van videoradar. Wie alleen rijdt of te hard gaat, riskeert een forse boete in Frankrijk. Wees alert, carpool waar mogelijk, en voorkom een dure verrassing onderweg naar of vanuit Parijs.

Door