Frankrijk

Groen omcirkelde snelheidsbord naast Frankrijk en Engeland mogelijk ook in Spanje

Nieuwe Groene Omcirkelde Verkeersborden: Wat Betekenen Ze en Zien We Ze Naast Frankrijk en Engeland Straks Ook in Spanje?

Verkeersveiligheid is wereldwijd van groot belang, en verkeersborden spelen hierin een cruciale rol. Ze helpen om het verkeer te reguleren en ongelukken te voorkomen. Onlangs zijn er volgens verschillende nieuwsbronnen echter nieuwe verkeersborden verschenen op de Franse en Engelse wegen die wellicht ook in Spanje zullen opduiken. Deze borden zijn voorzien van een opvallende groene rand, wat bij sommige bestuurders voor verwarring heeft gezorgd. In deze blog gaan we dieper in op wat deze borden betekenen, waarom ze zijn ingevoerd, en of we ze binnenkort naast Frankrijk en Engeland ook op de Spaanse wegen kunnen verwachten.

Wat Betekenen de Groene Rand Verkeersborden?

De nieuwe verkeersborden met een groene rand geven een aanbevolen snelheid aan voor een bepaald weggedeelte. Het feit dat ze rond zijn, doet misschien vermoeden dat ze verplichtingen aangeven, zoals dat vaak het geval is bij rode randen. Echter, de groene kleur suggereert juist dat de aangegeven snelheid een aanbeveling is, geen verplichting. Dit betekent dat bestuurders deze snelheid als veilig en geschikt voor de omstandigheden kunnen beschouwen, maar dat ze niet verplicht zijn om deze snelheid te volgen. Er staan geen boetes op het negeren van deze groene borden.

Het doel van deze borden is om bestuurders te informeren over de optimale snelheid die de veiligheid op een specifiek wegsegment verhoogt. Dit kan bijvoorbeeld nuttig zijn in situaties waarin de wegomstandigheden variëren, zoals bij bochtige wegen of trajecten met beperkte zichtbaarheid.

Hoe Verhouden Deze Borden Zich tot Andere Verkeersborden?

Een belangrijk punt om te onthouden is dat groene randborden slechts aanbevelingen doen, terwijl rode randborden bindende voorschriften aangeven. Als er een groen bord naast een rood bord staat, heeft het rode bord altijd voorrang. Dit betekent dat bestuurders in zo'n situatie de snelheid die door het rode bord wordt aangegeven moeten volgen, zelfs als het groene bord een andere snelheid aanbeveelt.

Zien We Deze Borden Straks Ook in Spanje?

Hoewel deze borden met een groene rand vooralsnog, volgens verschillende nieuwsbronnen, alleen in Frankrijk en Engeland te zien zijn, is het mogelijk dat ze in de toekomst ook in Spanje worden geïntroduceerd. De Spaanse verkeersautoriteiten, zoals de Dirección General de Tráfico (DGT), overwegen om deze borden op te nemen in de officiële verkeersbordencatalogus. Als dit gebeurt, moeten Spaanse bestuurders zich bewust zijn van de betekenis van deze borden en hoe ze zich verhouden tot andere verkeerssignalen.

Het Verdrag van Wenen uit 1968 heeft een uniform verkeerssignaleringssysteem geïntroduceerd om consistentie in heel Europa te waarborgen. Hoewel de groene randborden nog niet officieel zijn opgenomen in de Spaanse verkeersregels, zou dit in de toekomst kunnen veranderen. Het is daarom belangrijk dat bestuurders begrijpen dat een groene rand een aanbeveling aangeeft, geen verplichting.

Conclusie: Wat Betekent Dit voor Bestuurders?

De introductie van verkeersborden met groene randen in Frankrijk en Engeland laat zien hoe nieuwe maatregelen kunnen bijdragen aan een verhoogde verkeersveiligheid. Hoewel deze borden geen verplichtingen opleggen, bieden ze waardevolle adviezen om veilig door specifieke wegsegmenten te rijden. Het is belangrijk dat bestuurders in Frankrijk, Engeland en mogelijk binnenkort in Spanje, op de hoogte blijven van deze nieuwe verkeersregels. Veel reizigers naar Frankrijk waren overigens nog niet op de hoogte van deze 7 onbekende franse verkeersregels. Ook hebben er recentelijk meerdere nieuwe verkeersborden in Frankijk haar intocht gedaan. Te denken valt aan het ‘’Wybertje’’ voor de rijstrook speciaal voor elektrische auto’s en de Zone Circulation Restreinte borden.

Als de groene borden inderdaad hun weg naar Spanje vinden, zullen automobilisten moeten wennen aan deze nieuwe aanbevelingen. Toch moeten ze altijd prioriteit geven aan borden met rode randen en andere verkeerssignalen die een hogere hiërarchie hebben. Met deze kennis in het achterhoofd, kunnen bestuurders veiliger en met meer vertrouwen de weg op.

Misschien vind je dit ook leuk