Frankrijk

Nieuwe tolwegen zonder Tolpoorten in Frankrijk

 

Wat voegen de onzichtbare tolpoorten toe?

De invoering van tolwegen zonder poorten heeft een zeer belangrijke reden: het verbeteren van de verkeersdoorstroming. Mich Vergauwen, woordvoerder van de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB, legt uit: "Tolpoorten veroorzaken vaak files en onveilige situaties. Minder stilstaan betekent ook een lager brandstofverbruik."

Hoewel deze tolwegen ‘onzichtbaar’ zijn, zijn ze wel goed gemarkeerd. Je herkent ze aan borden langs de weg met de tekst ‘Péage Flux Libre’. Ook elektronische borden geven aan dat je een dergelijke tolweg oprijdt.

Concept in opkomst

Het concept van ‘flux libre’ is niet volledig nieuw. Op de A4 tussen Parijs en Straatsburg, nabij afrit 36 ter hoogte van Boulay, zijn al langer geen tolpoortjes meer. Sinds de grote uitbreiding vorig jaar hoef je op meerdere snelwegen niet meer te stoppen voor tol. Op de A97 tussen Montmarault en Digoin in de Auvergne is er in 2023 bijvoorbeeld een 88 kilometer lange strook zonder tolpoorten.

Deze zomer verandert ook de 210 kilometer lange weg tussen Parijs en Normandië, te beginnen met de A14 in juni. Het tweede deel, de A13, volgt in december. "In de toekomst zullen waarschijnlijk meer tolwegen veranderen in 'flux libres’. Elektronisch tol betalen wordt de norm," aldus Vergauwen.

Hoe betaal je tol in Frankrijk?

De automatische tolwegen maken gebruik van sensoren die je kenteken registreren of je tolbadge, zoals Bip&Go, scannen. Soms kun je achteraf betalen bij speciale betaalautomaten op snelwegparkings langs de ‘flux libre’-wegen. "Deze automaten zijn duidelijk aangegeven en bijna onmogelijk te missen. Let wel, ze zijn momenteel alleen nog te vinden op de A79," zegt Vergauwen van het VAB.

Je kunt ook vooraf of achteraf online betalen. “Dat kan vanaf zeven dagen voor je reis. Achteraf heb je tot 72 uur de tijd om je kenteken en betaalmiddel in te geven,” legt Vergauwen uit. Je moet dan naar de website van de juiste tolwegbeheerder, zoals Aliae voor de A79 of Sane  voor de A4 bij Boulay. Let wel goed op: de achteraf betaling via Sanef is niet de meest toegankelijke manier, want er moet voorafgaand aan betaling via een externe website een account worden aangemaakt. Meer informatie vind je op de site van Sanef.

Een eenvoudige manier als je geen tolbadge hebt  is om tot 72 uur na je gebruik van de tolweg te betalen in een Nirio-winkel, vaak een bar-tabac shop.

Controversieel verdienmodel

Hoewel het achteraf en vooraf betalen haar voordelen kent in o.a. de doorstroming van het verkeer heeft het ook haar keerzijde. Er lijkt hiermee een mogelijk verdienmodel te ontstaan a.k.a. ‘’de achteraf betalen boete'' (bijvoorbeeld Klarna en Riverty). Mensen die het nalaten om te betalen riskeren namelijk een flinke geldboete van 90 tot 375 euro. Hoe streng of coulant wordt om gegaan met deze boetes door de concessie eigenaar van de tolwegen is nog niet echt duidelijk. Dit zal zich de komende zomermaanden moeten openbaren. Gelet de uitbaters van de tolwegen gedeeltelijk private bedrijven zijn ontstaat de publieke angst dat met de opkomst van het achteraf betalen een nieuw verdienmodel ontstaat. 

Naast de boetes voor te laat betalen voor het gebruik van een tolweg worden een jaarlijks ook veel boetes uitgedeeld voor het toetreden van een milieuzone zonder Milieusticker Frankrijk. Wees voorbereid en bestel tijdig je milieusticker als je naar Frankrijk gaat. De aanschaf is eenmalig gelet deze de gehele levensduur van het voertuig geldig is.

Tolbadges geweldige uitkomst

Een tolbadge zoals Bip&Go is de eenvoudigste manier om te betalen. Voor gebruikers van deze badge is er eigenlijk geen verschil tussen de gewone tolwegen en de ‘flux libre’-wegen: de tol wordt automatisch verrekend. De Tolbadge is te verkrijgen in abbonomentsvorm (met een maandelijkse betaling voor het gebruik) maar de tolbadge kan ook eenmalig aangeschaft worden. 

Prijsverhogingen 2024 op de Franse tolwegen

Mich Vergauwen  geeft het volgende aan: " Sinds februari 2024 zijn de tolprijzen op de Franse autosnelwegen gemiddeld met 2,7 procent gestegen. De grootste prijsstijgingen zijn te vinden bij het viaduct van Millau (+5,83%), het traject Rouen-Le Havre (A150, +5,41%), de A79 in Allier (+4,99%), de Duplex A86 in Île-de-France (+4,77%) en de Mont Blanctunnel (+3,32%).

Houd dus goed in de gaten op welke wegen je rijdt en zorg dat je de tol tijdig betaalt om hoge boetes te voorkomen. Nog makkelijker is je route zorgvuldig uit te stippelen en proberen om de tolwegen te vermijden. Veel reisplezier en een veilige reis gewenst namens VignetNodig.nl.

Leestips; 

Misschien vind je dit ook leuk