Hidalgo heeft doorgezet: per 1 oktober 2024 maximaal 50 km/u op de ringweg van Parijs
Het doel van de verlaging is om de luchtvervuiling te verminderen voor de meer dan een half miljoen mensen die in de nabijheid van de ringweg wonen. Ondanks tegenstand van met name rechtse partijen, die vinden dat de beslissing in samenspraak met de Franse overheid genomen had moeten worden, is Hidalgo doorgegaan zonder op groen licht van de staat te wachten.
Juridische vraagtekens bij de maatregel in Parijs
De beslissing om de snelheid te verlagen naar 50 km/u kwam al in november naar voren. Hidalgo gaf toen aan dat ze direct na afloop van de Olympische Spelen, die recent zijn geëindigd, de nieuwe maatregel zou vastleggen. Critici stellen echter dat het aanpassen van de snelheidslimiet alleen door de staat kan worden gedaan, aangezien dit onder de nationale verkeersregels valt.
Daarnaast is er een praktische zorg: het aanpassen van de snelheid kan invloed hebben op de doorstroming van het verkeer, aangezien de ringweg dagelijks door meer dan een miljoen voertuigen wordt gebruikt. Dit zou de reistijden in de hele regio Île-de-France flink doen kunnen verlengen.
Complexe uitvoering van de maatregel
Hoewel Hidalgo het recht heeft om de snelheidslimiet op de ringweg te bepalen, blijft de uitvoering van de controle bij de staat, die verantwoordelijk is voor de flitspalen. Hierdoor zou er een situatie kunnen ontstaan waarin de snelheid op papier 50 km/u is, maar de boetes nog altijd bij 70 km/u worden uitgedeeld. Dat leidt tot onzekerheid bij toeristen waardoor toeristen alsnog de 50 km/u zouden gaan aanhouden en dit dus alsnog de reistijden zou verlengen in regio Île-de-France.
Ook is er nog onduidelijkheid over een andere vooraf aangekondigde ingreep van Hidalgo: het omzetten van de speciale Olympische rijstrook naar een carpoolstrook. De prefect van de Parijse politie, die hierover een vetorecht heeft, moet hierover nog een beslissing nemen.
Kritiek en alternatieven
De maatregel krijgt niet alleen kritiek vanwege mogelijke files, maar ook omdat het volgens sommigen oneerlijk is voor werkenden die buiten de stad wonen. Valérie Pécresse, voorzitter van de regio Île-de-France, noemt het een "asociale maatregel" die vooral mensen in de voorsteden raakt, terwijl slechts een klein deel van de ringweggebruikers in Parijs zelf woont. Ze pleit in plaats daarvan voor het gebruik van geluidsreducerend asfalt, wat volgens haar een effectievere aanpak zou zijn om geluidsoverlast te verminderen. Hildago kan die suggestie echter makkelijk weerleggen omdat haar voornaamste reden voor die maatregel het verminderen van luchtvervuiling is.
Een politieke kwestie
Binnen het franse politieke spectrum zijn de meningen zoals gewoonlijk verdeeld. Terwijl rechtse partijen benadrukken dat geluidswerende maatregelen zonder inbreuk op het autogebruik de voorkeur hebben, benadrukken leden van het stadsbestuur van Parijs dat de gezondheid van de bewoners vooropstaat. Patrick Bloche, eerste loco-burgemeester van Parijs, wijst erop dat de geluids- en luchtvervuiling rond de ringweg ver boven de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie liggen, wat vooral impact heeft op de inwoners in sociale huurwoningen langs de weg. Onder meer hierdoor is ook al gekozen voor de invoering van de milieuzone in Parijs.
In 2014 werd de snelheid op de ringweg al verlaagd van 80 naar 70 km/u. Dit zorgde toen voor een kleine afname van de geluidsoverlast, met name 's nachts. Ook nu verwacht Hidalgo een positief effect op zowel de luchtkwaliteit als het geluid, ondanks de tegenargumenten van haar critici. Wat het effect was van de verlaging op de filevorming heeft Hildago niet benoemd.
Parkeren in Parijs
Niet alleen wordt de snelheidslimiet op de Périphérique aangepast, ook zal Parijs 60.000 parkeerplaatsen schrappen. De vrijgekomen ruimte wordt benut voor groenvoorzieningen, fietspaden en fietsenstallingen. Daarnaast zullen touringcars vanaf 2026 geen toegang meer hebben tot het stadscentrum. Ook deze maatregelen maken deel uit van het klimaatplan van de stad. Daarmee zou parkeren door een schaarste in parkeerplekken in parijs alleen nog maar duurder worden. Dit terwijl parkeren het voor zware voertuigen in Parijs al € 18,00 per uur kost. Gelukkig hebben wij een flink aantal tips waarmee jij flink wat parkeergeld in Parijs kan besparen.