De carpoolstrook in Frankrijk moet zorgen voor verkeersvermindering
De befaamde carpoolstrook is inmiddels een essentieel element van het Franse verkeersbeleid dat gericht is op het bevorderen van duurzaam vervoer en het verminderen van verkeerscongestie. Deze speciale rijstrook, exclusief bedoeld voor voertuigen met meerdere inzittenden, taxi's en elektrische voertuigen voorzien van een groene milieusticker biedt talrijke voordelen voor zowel de weggebruikers als het milieu. In dit artikel zullen we de functie van de carpoolstrook in Frankrijk bespreken, waar ze te vinden zijn en wie er gebruik van mogen maken. Uiterst van belang voor de vakantieganger richting want wie de strook onrechtmatig gebruikt riskeert een boete. En diegene die hem mag gebruiken kan er zijn voordeel mee op doen.
De functie van de carpoolstrook
De carpoolstrook in Frankrijk heeft als voornaamste doel het stimuleren van carpoolen en het bevorderen van gedeelde mobiliteit. Door een aparte rijstrook toe te wijzen aan voertuigen met meerdere inzittenden, kunnen carpoolers profiteren van een snellere en vlottere rit, waardoor de totale reistijd wordt verkort. Daarnaast draagt de carpoolstrook bij aan het verminderen van verkeerscongestie op reguliere rijstroken, waardoor de algehele verkeersstroom wordt verbeterd.
Locaties van carpoolstroken
Carpoolstroken zijn te vinden op verschillende locaties in Frankrijk, met name in grote steden en drukke verkeersgebieden. Vanaf 2023 zijn er carpoolstroken in en rondom Grenoble (a48), Lyon (m6 en m7) en Bordeaux (de avenue Marcel Dassault) en Nantes. Ook in Parijs (ringweg) is sinds maandag 3 maart 2025 een carpoolstrook te vinden. De carpoolstroken in Parijs bevinden zich op de ringweg tussen Porte de Sèvres en Bercy (26 km) en op delen van de A1 en A13. Ze zijn actief tijdens de spits:
- Ringweg Parijs: 7.00 - 10.30 uur en 16.00 - 20.00 uur
- A1: 6.30 - 10.00 uur (Roissy → Saint-Denis) en 17.00 - 18.30 uur (Saint-Denis → A86)
- A13: 7.00 - 10.00 uur (Roquencourt → tunnel van Saint-Cloud)
De omstreden carpoolstrook van Parijs
In Parijs werd in 2023 overwogen om een carpoolstrook te introduceren op belangrijke snelwegen en ringwegen. Het stadsbestuur wou voor de Olympische spelen een rijstrook reserveren voor atleten, personeel en organisatie van de Spelen en deze rijstrook na afloop in 2024 aanhouden als carpoolstrook. De inwoners van Parijs hebben hier in april 2023 echter tegen gestemd, ondanks deze tegenstem gingen de plannen toch door en voilà de carpoolstrook is er sinds maandag 3 maart 2025. De carpoolstrook moet aanmoedigen om te carpoolen waardoor de luchtvervuiling terug gedrongen moet worden. Uit cijfers blijkt dat van de 1,2 miljoen dagelijke gebruikers van de ring(snel)weg in parijs 82% wordt gebruikt door voertuigen waar slechts één persoon in zit. Tijdens de olympische spelenwas er een priority strook actief om vervoer rondom de olympische spelen goed te kunnen arrangeren. Een deel van deze strook van circa 35 kilometer is dus na de olympische spelen van 2024 inderdaad, weliswaar vooralsnog bij wijze van experiment, omgezet tot een carpoolstook dat beschikbaar is voor carpoolers, veiligheidsdiensten, houders van een parkeerkaart met mobiliteitsinclusie, openbaar vervoer en taxis.
Voor wie is de carpoolstrook?
In Frankrijk mogen alleen voertuigen met een minimumaantal inzittenden gebruik maken van de carpoolstrook. Meestal wordt een minimum van twee of drie inzittenden vereist, afhankelijk van de specifieke regels en voorschriften die gelden op verschillende locaties. Taxi-voertuigen en elektrische auto's met een groen Crit’Air Vignet mogen gebruik maken van de strook in Lyon, Grenoble en Bordeaux. Het groene milieu vignet Frankrijk is het beste vignet wat te verkrijgen is. Deze wordt alleen vergeven aan volledig elektrische voertuigen en auto's op waterstof. Let op; de strook mag niet gebruikt worden door campers of andere voertuigen zwaarder dan 3500 kg.
In en rondom Parijs is de carpoolstrook enkel voor voertuigen die minstens twee personen vervoeren (inclusief baby's), taxi's, openbaar vervoer, houders van een parkeerkaart met mobiliteitsinclusie en voertuigen van hulpdiensten en veiligheidsdiensten
Wanneer is een carpoolstrook actief?
De rijstroken worden geactiveerd wanneer een verlichte witte ruit verschijnt op de borden boven de rijbaan. De rijstroken kunnen realtime worden aangepast op basis van de verkeerssituatie en eventuele incidenten in de omgeving.
Hoe ziet een markering van een carpoolstrook eruit?
Carpoolstroken worden duidelijk aangegeven met speciale verkeersborden en markeringen op de weg. Het teken dat gebruik wordt lijkt op een wybertje. Het gaat om een wit ruitlogo op een blauwe achtergrond, of een zwarte achtergrond op een variabel verkeersbord. Deze borden geven aan dat de rijstrook alleen bedoeld is voor voertuigen met meerdere inzittenden en informeren bestuurders over het minimumaantal inzittenden dat vereist is.

Boetes en handhaving
De naleving van de carpoolstrookregels worden strikt gecontroleerd door middel van moderne surveillancecamera's en handhavingsmaatregelen ook wel superflitsers genoemd. Er worden twee soorten camera’s gebruikt: het Hovy-systeem op de ringweg van Parijs en het Pryntec-model, dat al wordt gebruikt in grote Franse steden zoals Lyon en Straatsburg. Overtreders kunnen worden beboet als ze de carpoolstrook gebruiken zonder te voldoen aan de vereisten. De boete bedraagt € 135,00. In Parijs gaan ze pas boetes uitdelen vanaf 1 mei 2025 omdat het een experiment betreft. Op de overige plekken zoals Lyon, Grenoble en Bordeaux worden al boetes gegeven omdat de introductiefase daar al is afgerond. Frankrijk heeft overigens nog meer Franse verkeersregels welke niet bekend zijn bij Nederlandse en Belgische reizigers.
Maak dus geen gebruik van de carpoolstrook als je met minder dan 2 personen in een voertuig zit of als je niet beschikt over een voertuig met groen milieuvignet. Dit kan je namelijk duur komen te staan met een boete van € 135,00. Heb jij een elektrisch voertuig waar je mee naar Frankrijk reist, doe er dan je voordeel mee door een milieuvignet (Crit'Air) aan te vragen. Deze heb je hoogstwaarschijnlijk toch al nodig als je een milieuzone betreedt in een Franse binnenstad. Op deze manier kan je de vaart er lekker in houden door de carpoolstrook te benutten én voorkom je een potentiële boete.
- Ga jij naar de Cote d'Azur? Lees dan de volgende to do tips voor de Cote d'Azur.
- Ga jij naar de Loire-Vallei? Lees dan de volgende to do tips voor de Loire-Vallei.
- Ga jij naar de Parijs? Lees dan de volgende parkeertips, reistips en pas op voor oplichting in parijs.
- Ga jij naar de Alpen of een ander skigebied? Lees dan de voor welke skigebieden je een milieusticker nodig hebt.