file not found
Frankrijk

Parkeren in Parijs straks 18 euro per uur voor zware voertuigen


Parijs denkt erover na om het parkeren van grote, vervuilende SUV's duurder te maken om de stad schoner te maken. Gaat dit werken of weert dit toeristen?

De burgemeester, Anne Hidalgo, wil Parijs verbeteren op milieuaspecten. Ze wil meer ruimte voor fietsen en minder ruimte voor grote, vervuilende SUV's. Meer dan de helft van de mensen die gestemd hebben in een referendum (54,5%), is het ermee eens dat de parkeerprijzen voor deze zware voertuigen verdrievoudigd moeten worden. Veel animo voor het referendum was er overigens niet want slechts minder dan zes procent van de bijna 1,4 miljoen opgeroepen mensen in Parijs kwam opdagen. De uitkomst van de stemming zou betekenen dat je in het centrum van de stad maar liefst 18 euro i.p.v. 6 per uur gaat betalen. Voor buitenwijken bestaat het plan om het tarief te verhogen naar 12 euro per uur. De cruciale vraag is; helpt deze maatregelen echt om die grote, vervuilende SUV's uit de stad te houden? En voor wie geldt deze prijsverhoging?

Hoewel het een goed streven is om de stad schoner te willen maken en het voor mensen aantrekkelijker te maken om te fietsen of het openbaar vervoer te gebruiken, lijkt het erop dat deze regel niet genoeg effect heeft als je naar de details kijkt. De maatregel lijkt vooral toeristen te treffen en lijkt daarmee een toeristische melkkoe.

Er zijn namelijk een aantal uitzonderingsgronden. Voor mensen die in de stad wonen en al een parkeervergunning hebben, verandert er niets. Ook Franse bedrijfsauto's ontspringen de dans, ook als ze oud en vervuilend zijn. Die echte grote, oude dieselauto's die veel uitstoten en veel ruimte innemen, en in grote getallen de lucht rondom Parijs vervuilen vallen dus buiten deze maatregel.

Wat nog meer opvalt is hoe ze bepalen wat een "grote, vervuilende SUV" is. Ze kijken alleen naar het gewicht. Auto's die meer dan 1600 kilo wegen, moeten betalen. Ook schone elektrische auto's ontkomen niet aan de verhoging als ze meer dan 2000 kilo wegen. Hierdoor geldt de verhoogde prijs niet alleen voor vervuilende SUV's, maar voor alle auto's die relatief zwaar zijn, of ze nu vervuilend zijn of niet. 

Het lijkt er dus op dat deze regel niet helemaal doordacht is. Het doet niet genoeg om de lucht schoner te maken, het aantal ongelukken te verminderen, of de stad veiliger te maken voor fietsers. Wanneer de maatregel precies ingaat is nu ook nog niet duidelijk. Burgemeester Hidalgo gaf aan dat de beoogde ingangsdatum van het voorstel 1 september is. Volgens de lokale media moet de Franse gemeenteraad er in mei eerst uitgebreid over vergaderen, en zal het vervolgens nog enkele maanden duren voordat alles wettelijk geregeld is. Het lijkt ons een goed idee als het stadsbestuur van Parijs nog een laatste keer goed nadenkt over deze maatregel. Op het eerste oog lijken deze maatregelen vooral gericht te zijn om wat meer geld in het laatje te brengen in plaats van de luchtkwaliteit en veiligheid van Parijs te bevorderen. Er zijn namelijk eenvoudigere en meer voor de hand liggende manieren om de luchtkwaliteit van Parijs te verbeteren. De milieusticker Frankrijk is daar een goed voorbeeld van.

Het voordeel is dat deze tarieven niet gelden voor privé parkeergarages en privé parkeerplaatsen. Hierdoor kan het huren of boeken van een privé parkeerplaats een voordelige optie zijn voor de wat zwaardere voertuigen. Lees voor meer tips ons andere artikel met tips en adviezen over parkeren in Parijs.

 

Misschien vind je dit ook leuk