Vroeger werd benzine vooral aangeduid met het octaangetal, zoals Euro95. Tegenwoordig wordt de benaming bepaald door de hoeveelheid toegevoegde bio-ethanol. Deze toevoeging wordt gezien als milieuvriendelijker, maar kan rampzalig zijn voor je motor, omdat niet alle auto's hier goed tegen kunnen. Laten we eens kijken naar wat je moet weten over de overgang van Euro95 naar E10.
E10: De standaard in Nederland
In Nederland is de standaard benzine E10, wat betekent dat er tot 10 procent bio-ethanol aan is toegevoegd. Deze brandstof heeft meestal een octaangetal van 95 en wordt beschouwd als de opvolger van Euro95. E10 is geschikt voor de meeste moderne benzineauto's, maar oudere modellen kunnen problemen ondervinden door de toegevoegde bio-ethanol.
Pas op voor E85 benzine in Frankrijk
Als je in het buitenland bent, zoals in Frankrijk, kom je bij de pomp mogelijk E85-benzine tegen. Deze brandstof bestaat voor maar liefst 85 procent uit bio-ethanol en is aanzienlijk goedkoper. Maar wees gewaarschuwd, want deze benzine kan zeer schadelijk zijn voor je auto. Bio-ethanol kan namelijk agressief zijn en motoronderdelen en leidingen aantasten, vooral bij zo'n hoog percentage als 85 procent. Alleen auto's die speciaal zijn ontworpen of aangepast, kunnen deze brandstof verdragen. Dit type auto komt vaker voor in Frankrijk waardoor tankstations deze variant aanbieden.
Conclusie: Kies verstandig
Hoewel bio-ethanol gunstig kan zijn voor het milieu, is het belangrijk om te begrijpen welke brandstof het beste is voor jouw auto. Als je om je auto geeft, kies dan voor benzine met een laag ethanolgehalte en een hoog octaangetal. Zo blijft je motor gezond en presteert je auto optimaal, ook tijdens je vakantie in het buitenland. Veiligheid voorop! Nog meer verkeer gerelateerde tips over reizen in Franrijk zijn te vinden in de link.