file not found
Frankrijk

De laatste Ontwikkelingen van 2024 in de Milieuzones in Frankrijk

De Ontwikkelingen van 2024 in de Milieuzones in Frankrijk

In het streven naar een schoner milieu en betere luchtkwaliteit in Franse steden, zijn er in 2024 een aantal opmerkelijke mutaties doorgevoerd met betrekking tot milieuzones in Frankrijk. Met name in de steden Marseille, Lyon, Straatsburg, Rouen en Parijs zijn belangrijke wijzigingen doorgevoerd. De meeste opvallende mutatie is wellicht nog wel de Route du Solleil die vanaf januari 2024 ineens in in plaats van de buiten de milieuzone van Lyon valt. In dit artikel lees je de belangrijkste mutaties door voor jou als reiziger van belang zijn. Lees onder andere waar je niet meer mag komen met oude diesel en benzine voertuigen.

1. De grootste verandering in Marseille, Lyon, Straatsburg en Rouen

Een belangrijke wijziging in de milieuzones treft de ZFE (Zone à Faibles Émissions) in Marseille, Lyon, Straatsburg, Rouen en Reims, waar voertuigen met Crit'Air stickers in de categorieën 4 tot en met 5 vanaf januari 2024 niet langer welkom zijn. Deze aanscherping is bedoeld om de luchtkwaliteit in de steden met de minste luchtkwaliteit verder te verbeteren en milieuvriendelijker transport te stimuleren. Crit'air 4 voertuigen zijn voertuigen die rijden op diesel (Euro-3). Deze zijn geregistreerd tussen 2001 en 2005. Ook motoren van vóór juli 2004 zijn niet langer welkom in deze milieuzones in Marseille, Lyon, Straatsburg en Rouen.

2. De Route du Soleil valt niet langer buiten de Milieuzone

Vanaf 1 januari behoren de volgende wegen van Lyon toe aan de ZFE. Het betreft de M6 en M7 (dat zijn de A6 en A7 in Lyon), Boulevard Nord Lyon (BPNL) en de ringweg Laurent Bonnevay. Daarmee valt de welbekende Route du Soleil (met haar A6 en A7) vanaf 1 januari 2024 voor het eerst binnen de milieuzone. Deze Route du Soleil is een veelvuldig benutte route voor Nederlanders onderweg naar Zuid-Frankijk. Dus ga je komende zomer naar het zuiden van Frankrijk. Vergeet dan zeker de milieusticker niet.


3. Wijzigingen in Parijse Milieuplannen: Vertraging in Uitfasering Dieselvoertuigen

In een oorspronkelijk ambitieus streven om alle dieselvoertuigen in Parijs tegen 2024 uit te faseren, heeft burgemeester Anne Hidalgo dit initiatief gelanceerd met het oog op de organisatie van de Olympische Spelen en het leveren van een voorbeeldige milieuprestatie. Echter, het interministerieel comité voor de luchtkwaliteit in steden heeft op 10 juli 2023 een ander besluit genomen, waardoor deze ambitieuze plannen werden gewijzigd.

Het plan om vanaf 1 januari 2024 een lage-emissiezone (ZFE) te implementeren met als doel geen enkel diesel voertuig meer toe te laten, heeft daarmee vertraging opgelopen en is uitgesteld. Het stadhuis van Parijs heeft, ondanks hun voorkeur voor geen uitstel, erkent dat de ZFE nu onder de jurisdictie van de Métropole du Grand Paris (hierna; MGP) valt. Daniel Guiraud, vice-president van de MGP, gaf al eerder te kennen dat het volgens hem niet haalbaar is om dieselvoertuigen volledig uit te faseren in 2024. Deze verwachting lijkt met de beslissing van 10 juli 2023 werkelijkheid te worden. Dit was een bron van flinke teleurstelling was voor het stadsbestuur van Parijs. De beslissing van 10 juli 2023 betekent dat in 2024 de voertuigen met een Crit'Air Sticker 0, 1, 2 en 3 nog gewoon welkom zijn in de milieuzone van Parijs. Het verbod op dieselvoertuigen is daarmee nog niet verwezenlijkt. Hiermee loopt Parijs ondanks de forse ambities qua realisatie gelijk op met de steden Marseille, Lyon, Straatsburg en Rouen.

Ondanks de voortdurende wens voor beperkingen op dieselvoertuigen in Parijs, zal het volledig uitfaseren ervan op een later tijdstip plaatsvinden. Wanneer is nog niet bekend. Desalniettemin blijven de eisen voor luchtkwaliteit en groene mobiliteit topprioriteit voor zowel de stad Parijs als de Métropole du Grand Paris. Dit blijkt ook wel uit het besluit van 10 juli 2023 waarin al is aangekondigd dat vanaf 1 januari 2025  voertuigen met een crit'air sticker 3 in ieder geval ook worden geweerd.

4. Uitbreiding van Verkeersbeperkingen in overige franse Steden vanaf 1 januari 2024:

Ook verschillende andere stedelijke gebieden in Frankrijk hebben vanaf 1 januari 2024 de toegang tot hun milieuzone aangescherpt. Onderstaand is een samenvatting te vinden van alle doorgevoerde mutaties. Opvallend is dat Grenoble, Reims en Toulouse voorop lopen en de Crit'air sticker 3 in 2024 al de toegang verbieden tot hun milieuzone. Crit' air 3 voertuigen zijn dieselauto's ouder dan 14 jaar en benzineauto's ouder dan 19 jaar. 

  • Grenoble: Verbod op Crit'Air 3 en 4 (particuliere voertuigen) vanaf 1 januari 2024, binnen de stadsgrenzen en in 13 aangrenzende gemeenten.
  • Montpellier: Verbod op Crit'Air 4 (particuliere voertuigen) en Crit'Air 3 (bedrijfsvoertuigen) vanaf 1 januari 2024, binnen de stadsgrenzen en in 11 aangrenzende gemeenten.
  • Nice: Verbod op Crit'Air 4-stickers (particuliere voertuigen en bedrijfsvoertuigen) vanaf 1 januari 2024, binnen de perimeter van het stadscentrum en de Promenade des Anglais.
  • Reims: Verbod op Crit'Air 3-stickers (particuliere voertuigen en bedrijfsvoertuigen) vanaf 1 januari 2024, binnen de stadsgrenzen.
  • Toulouse: Verbod op Crit'Air 3-stickers (particuliere voertuigen en bedrijfsvoertuigen) vanaf 1 januari 2024, binnen de perimeter van de stad en gemeenten binnen de ringweg.

Aanvullende Beperkingen Parijs, Marseille, Lyon, Straatsburg en Rouen vanaf 1 januari 2025

Vanaf 1 januari 2025 worden verdere verkeersbeperkingen ingevoerd in de milieuzone van Parijs, Marseille, Lyon, Straatsburg, en Rouen. Dieselauto's ouder dan 14 jaar en benzineauto's ouder dan 19 jaar, beide geclassificeerd als Crit'Air 3, worden verboden in de stadsgebieden. Deze maatregel heeft als doel de milieudoelstellingen te versterken en de impact van oudere voertuigen op de luchtkwaliteit verder te verminderen. Het is van essentieel belang voor voertuighouders en gebruikers om tijdig de nodige aanpassingen te maken en te voldoen aan de geldende milieunormen om boetes te voorkomen.

Als u naar Frankrijk reist is het verstandig om een milieusticker aan te schaffen. Naast de bovengenoemde milieuzones zijn er namelijk ook nog een aantal tijdelijke milieuzones die in geval van slechte luchtkwaliteit geactiveerd worden. Toetreding van een milieuzone zonder sticker kan een boete als gevolg hebben. Zelfs als u een elektrische auto rijdt. Bestel daarom tijdig uw milieusticker mocht u naar Frankrijk reizen. Een milieusticker is binnen 1 minuut te bestellen en wordt binnen 48 uur geleverd.

Misschien vind je dit ook leuk